Każdy rodzic staje przed dużym dylematem, kiedy jego pociecha ma wyruszyć do szkoły. Wówczas rodzicie starają się wybrać jak najlepsze szkoły, które oferują adekwatne metody nauczania, charakteryzujące się zarówno efektywnością, a jednocześnie nie wywierały na dziecku zbyt dużej presji. Jednym z częstych wyborów są szkoły, które wykorzystują metodę Montessori. Na czym ona polega i kim była Maria Montessori?

Kim była Maria Montessori?

Maria Montessori to niezwykła kobieta, która trudniła się zarówno pedagogiką, medycyną, psychologią, a także antropologią. Urodziła się ona s 1870 roku we Włoszech, a zmarła tamże w roku 1952. Większość swojego życia, poświęciła ona na pracę z dziećmi. Głównie zajmowała się najmłodszymi o różnej kondycji, zarówno umysłowej i fizycznej, o różnych narodowościach i rasach, a także o różnym statusie materialnym. To właśnie w ten sposób prowadziła swoje obserwacje, wykorzystane później do badań i doświadczeń, dzięki którym mogła wysnuć wnioski, które szybko zrewolucjonizowały systemy nauczania. Wiele lat spędziła ona w Domu Dziecięcym, który opiekował się dziećmi upośledzonymi umysłowo, to właśnie tam po raz pierwszy wprowadziła swoje metody, a także zauważyła, że są one skutecznie i o wiele bardziej efektywniejsze niż dotychczasowy system nauki. Metody te wprowadzono także u dzieci zdrowych, gdzie również przyniosły one zaskakujące efekty.

Na czym polega metoda Montessori?

Maria Montessori zauważyła, że dzieci się od siebie różnią, a to oznacza, że powinny mieć możliwość rozwoju, dopasowaną do ich predyspozycji. Dzięki odpowiednim zajęciom i metodom, można zapewnić dziecku lepszy rozwój. Metoda Montessori bazuje na następujących metodach pedagogicznych:

  • swobodny wybór- oznacza, że dziecko powinno mieć możliwość wyboru zajęć. Wówczas może ono wybrać odpowiedni stopień trudność, a także dostosować sobie tempo i czas uczenia się. Nauczyciel nie powinien niczego narzucać swojemu uczniowi, a jedynie przygotować otoczenie i środowisko, w którym dziecko będzie się rozwijać.
  • zasada swobodnego wyboru materiału- w myśl tej zasady, wszystkie materiały edukacyjne, powinny być łatwo dostępne dla dziecka.
  • zasada wyboru miejsca pracy- dziecko ma prawo, oczywiście bezpiecznie i rozsądnie, wykorzystać wszystkie możliwości jakie daje mu przestrzeń. Jeśli znajdzie swoje własne, interesujące zajęcie, nie musi dołączać do zajęć grupowych.
  • zasada swobodnego wyboru formy pracy- nauczyciel, powinien odbyć indywidualną lekcję z każdym dzieckiem, która może odbyć się w ciszy i skupieniu. Ma ona za zadanie przekazać dziecku warunki jakich może oczekiwać podczas pracy, a także, że w każdym momencie może poprosić o pomoc, jednak nikt nie będzie mu niczego narzucać.
  • zasada porządku- dziecko jeśli przyniesie jakąś rzecz, musi odłożyć je na właściwe miejsce.
  • zasada ograniczenia- dzieci mimo dużej swobody nie powinny robić tego co chcą. Dzieci więc mogą robić to co je interesuje, jednak nie mogą ingerować w działanie innych.
  • zasada własnego działania i powtarzania- dziecko, ma rozwijać się z programem, które wyznacza jego zainteresowania, a także możliwości intelektualne i fizyczne. Jeśli na którymś z etapów, dziecko musi powtórzyć daną czynność, ma do tego pełne prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *