Metoda wychowawcza Marii Montessori zdobywa w ostatnich latach coraz większą popularność. Co takiego szczególnego przyciąga uwagę rodziców, którzy stosują ją nie tylko w warunkach domowych, ale i posyłają dzieci do specjalnych placówek kształtujących maluchy w duchu Montessori? Warto odpowiedzieć sobie na pytania, bo być może pomoże to kolejnym opiekunom w wychowaniu dziecka na dojrzałego i samodzielnego człowieka.

 

Założenia Montessori

Pedagogika Marii Montessori opiera się na całościowym rozwoju dziecka. Nikt nie ocenia, w jakim stopniu zostały opanowane pewne umiejętności, jak to ma miejsce w tradycyjnym systemie edukacji. Natomiast tutaj na malucha patrzy się w kontekście sfery intelektualnej, emocjonalnej i duchowej. I to są główne klucze w tej metodzie wychowawczej. Rodzice, którzy posyłają swoje pociechy do placówek Montessori, muszą zaakceptować pewne zasady i założenia tej metody. Główną i podstawową jest ta, że dziecko rozwija się w swoim tempie. A najwięcej przyswaja podczas tzw. faz wrażliwych. Dlatego rolą dorosłego jest, by stworzyć mu takie otoczenie i warunki, które pozwolą podczas fazy wrażliwej przyswoić wiedzę łatwo, przyjemnie i co najważniejsze – w sposób trwały.

 

Nauka w różnych grupach wiekowych

Dzieci w placówkach Montessori uczą się w różnych grupach wiekowych: 3-6 lat, 6-9 lat oraz 9-12 lat. Co ciekawe, po ukończeniu 6 czy 9 lat nie przechodzi automatycznie do kolejnej grupy. Wychowawcy pozwalają takiemu dziecku nasycić się aktywnościami i umiejętnościami młodszej grupy, dopiero wtedy może przejść do starszej. Grupy mieszane wiekowo mają tę przewagę, że struktura jest w fazie ciągłych zmian. Cały czas ktoś odchodzi, przychodzi, co stymuluje kompetencje poznawcze i społeczne, które są budowane wciąż na nowo. Każde dziecko, które przechodzi cały cykl, uczy się, jak współpracować zarówno z młodszymi, jak i ze starszymi. Jest tym, które prosi pomoc, obserwuje i próbuje, ale także tym, kto pokazuje, radzi i pomaga. Dzięki temu dziecko sprawdza swoje umiejętności w różnych rolach, a także buduje poczucie wartości. Co ciekawe, te mające mocny charakter widzą, że nie wszyscy im się podporządkują, a te ze słabszym przekonują się, że również mogą komuś pomóc. To wiele korzyści w rozwoju psychicznym dziecka.

 

Zajęcia w placówkach Montessori

Jak wygląda dzień w placówce Montessori? Najpierw jest samodzielna praca. Każde dziecko wybiera aktywności, którymi chce się zajmować i pod okiem nauczyciela przygotowuje stanowisko pracy. Trwa to trzy godziny, dlatego dzieci od razu uczą się zarządzania czasem. Następnie następuje podsumowanie pracy w kręgu, co uczy dzieci rozmowy i współpracy. Później odbywają się zajęcia grupowe, takie jak: logopeda, gimnastyka, języki, religia, muzyka. Trzecia część zajęć to kółka i sekcje, podczas których rozwijanie są naturalne predyspozycje każdego dziecka. W międzyczasie odbywa się rekreacja na świeżym powietrzu.

Jak widać metoda wychowawcza Montessori, to całościowe podejście do dziecka w celu wydobycia jego naturalnych umiejętności i talentów. Dzięki takiemu wychowaniu dziecko nabiera kompetencji społecznych, a także zdobywa umiejętności praktyczne. To cenny wkład i inwestycja w jego przyszły rozwój. Dlatego coraz więcej rodziców decyduje się na tego typu ścieżkę edukacyjną dla swoich dzieci.

 

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *