Idea Bycia to nowy świat w edukacji i podejściu do bycia sobą. 

Pokazuje jak być sobą i z być  z drugim człowiekiem z empatią, z autentycznością  i bez ściemy, ale z łagodnością. To autorska koncepcja stworzona przez Donatę Sulikowską. Uczy jak żyć w równowadze między dawaniem i braniem, jak  byciem dobrym dla siebie i dla innych.  

Idea bycia realizowana jest w kilku obszarach:

wychowanie i edukacja małych dzieci: przedszkole i żłobek EduMontessori
wynajem powierzchni biurowych – Dom EduMontessori
warsztaty, szkolenia, coaching dla nauczycieli, rodziców i przedsiębiorców

Realizujemy Ideę Bycia poprzez takie konkretne działania, jak: 

  1. wychowanie i edukacja dzieci do 6 lat,
  2. warsztaty dla rodziców, na których pogłębiamy umiejętności budowania więzi i komunikacji w rodzinie, 
  3. trening mentalny  z nauczycielami, na którym uczymy się radości życia i trenujemy wiele umiejętności niezbędnych do bycia i towarzyszenia młodym ludziom w rozwoju
  4. trening mentalny dla  przedsiębiorców, gdzie szczególnie trenujemy cechy niezbędne dla lidera
  5. trening mentalny dla zespołów sportowych i biznesowych – uczymy budować relacje i tworzyć więzi, które sprawiają, że praca staje się częścią życia. 

– uczy dziecko jak się uczyć, w szkole w której tworzymy więzi i przestrzeń do rozwoju, towarzysząc uczniom w edukacji. Rodzicom i nauczycielom pomaga rozwijać samodzielnych i ciekawych życia ludzi, pełnych pokoju i poczucia własnej wartości.

Człowiek jest tak skonstruowany, że do życia i do rozwoju potrzebuje dobrych i bezpiecznych relacji z ludźmi. Więź daje poczucie bezpieczeństwa. Dzięki bliskości opiekuna działa w sposób, który jest dla niego optymalny. Kontakt z bliska osobą reguluje emocje, wspomaga działanie układu odpornościowego, dostarcza niezbędnego pokarmu dla rozwijającego się mózgu. Troskliwa opieka jest warunkiem uruchomienia wielu mechanizmów prowadzących do harmonijnego rozwoju, np. kontakt wzrokowy stymuluje rozwój części mózgu odpowiedzialnej za samokontrolę i empatię. Dlatego tworzenie i pielęgnowanie dobrej więzi z dzieckiem jest pierwszym krokiem do tego, żeby mogło się ono prawidłowo rozwijać
i realizować jak najpełniej cały swój potencjał.

W teorii przywiązania doświadczenia jakim podlega dziecko tworzą tak zwany wewnętrzny model roboczy. Dzięki niemu dany człowiek widzi i rozumie siebie i świat, może interpretować to co mu się wydarza, przewidywać przyszłość, planować swoje działania. Pierwszym i podstawowym miejscem, gdzie tworzy się ten model jest relacja z głównymi opiekunami, gdzie dziecko dowiaduje się, jakie ma dla opiekuna znaczenie i jak on reaguje na jego zachowanie.

Bezpieczna więź wynika z doświadczenia dziecka, które mówi mu, że opiekun jest dostępny i gotowy pospieszyć z pomocą, kiedy dziecko tego potrzebuje. Pozornie wydaje się, że więź jest słabsza, bo dziecko nie jest skoncentrowane na relacji z dorosłym, ale dzięki temu ma odwagę i oparcie do tego, żeby we własnym tempie wychodzić w świat i poznawać go. Przez dostępność rozumiem nie tylko przebywanie w pobliżu dziecka, ale także tzw. dostępność emocjonalną, czyli gotowość do reagowania na emocje dziecka i potwierdzenia ich. Dostrzeganie tego, co jest dla dziecka ważne i okazywanie zrozumienia jego odczuciom. Każde takie doświadczenie buduje więź miedzy dzieckiem i rodzicem.

Idea bycia zakłada, że kolejne dobre doświadczenia w budowaniu więzi z kolejnymi dorosłymi sprawia, że dziecko rozwija się społecznie, emocjonalnie i intelektualnie. Dokładnie w takiej kolejności. Dziecko, które nawiązało bezpieczną więź z opiekunem jest gotowe do budowania relacji z innymi dziećmi. Potrzebuje też często wsparcia w dorosłym – pani z przedszkola, rodzic, gdy w tych kontaktach idzie coś nie po jego myśli.

Idea bycia skierowana jest głównie do dorosłych, tak aby potrafili wspierać dziecko w sytuacjach kiedy ono tego potrzebuje, a pozostali niewidoczni w sytuacjach gdy nawiązał kontakt z drugim człowiekiem i dobrze się bawi, zapominając o tym, że dorosły jest w pobliżu. Dla dziecka Idea Bycia to tworzenie inspirującego dobrze przygotowanego otoczenia, w którym dziecko może się rozwijać i budować własną samodzielność.  

 

Pomagam  ludziom żyć w zgodzie ze sobą,  odnajdywać swoje potrzebami i przestać żyć w jakieś roli napisanej przez rodzinę, społeczność, czy wykonywany zawód. 

Moja propozycja szkoleń grupowych i indywidualnych, to:

  1. Idea bycia sobą
  2. Idea bycia w zgodzie ze swoimi potrzebami
  3. Idea bycia kobietą 
  4. Idea bycia mężczyzną 
  5. Idea bycia liderem 
  6. Idea bycia rodzicem
  7. Idea bycia w szczęśliwym związku

 

Założyłam Domu EduMontessori, jako przestrzeń do bycia wolnym człowiekiem: 

– Przedszkola i Żłobka w Płocku, ul. Górna 30

– przestrzenie biurowe na wynajem dla kreatywnych firm

– firma szkoleniowo – rozwojowa 

 

W procesie Neurocoachingu, treningu mentalnego, szkoleń i warsztatów grupowych pomagam ludziom odnaleźć swoje miejsce w życiu i w świecie. Odważnie patrzymy razem w przyszłość budując wizję, misję i spisując marzenia, które zamieniamy na cele i zadania do realizacji w konkretnym dniu. 

Moja życiowa wędrówka jest połączeniem różnych dróg rozwoju, które łączę w mojej indywidualnej praktyce i pracy z klientem.

Moja transformujące doświadczenia to trenowanie piłki ręcznej przez wiele lat, odkrycie metody Marii Montessori i otwarcie Przedszkola EduMontessori w Płocku, roczne szkolenie z Logodydaktyki i Szkoła Trenerów Komunikacji Opartej na empatii, test Gallupa, Szkoła Neurocoachingu. A ostatnio z Jakubem B. Baczkiem – Akademii Trenerów Mentalnych.

Moja życiowa droga to poszukiwanie i odkrywanie nowych dróg, nowych obszarów i nowego poziomu świadomości po to, żeby pomagać innym w rozwoju osobistym i duchowym. Odpowiedzi na swoje najgłębsze potrzeby i pytania szukam w sobie i w świecie. Moim naturalnym środowiskiem są otwarte przestrzenie: oceany, morza, jeziora, łąki i góry.

Stworzyłam markę Idea Bycia, która pomaga ludziom zrozumieć jak żyć w poczuciu szczęścia i spełnienia.  Dzięki tej koncepcji pomagam ludziom odkryć ich sposób na spełnione życie. Klienci odkrywają swoje talenty, pasje i sposoby na lepsze życie, bardziej spełnione i w zgodzie ze sobą. Tworzenie marki Idea Bycia pozwala mi poczuć się wolną i wyrazić siebie. Przykładem dążenia do wolności jest Przedszkole i Żłobek EduMontessori w Płocku na ul. Górnej 30. Tworzymy w tym miejscu społeczność, której nie chodzi tylko o edukację, ale o doświadczenie życia. Kocham życie i ludzi, dlatego firmy, które tworzę dbają o środowisko i pomagają budować lepszy świat poprzez wychowanie młodych ludzi do wolności.  Uczymy dzieci i dorosłych budowania więzi, przez doświadczenie i przez wzajemne bycie . Pokazujemy rodzicom sposoby na bycie z dzieckiem uwzględniając jego potrzeby i potrzeby rodzica. Swoje inspiracje czerpię z licznych szkoleń i książek. Uwielbiam czytać książki, czytam około 50 książek rocznie i uważam, że jest to najprostszy i najtańszy sposób zdobywania wiedzy od innych. Mam za sobą ponad 2000 godzin spędzonych na szkoleniach rozwojowych i sama przeszłam swoją drogę rozwoju od grzecznej dziewczynki do kobiety biznesu, która jest niezależna finansowo i ma cudowną rodzinę. 

Moje talenty top 10 w teście Gallupa to: aktywator, maksymalista, indywidualizacja, bliskość, odkrywca, empatia, wiara w siebie, wizjoner i uczenie się.

Moje hobby to: żeglarstwo, projektowanie wnętrz i podróże.

Jestem kobietą spełnioną, żoną i mamą 2 wspaniałych chłopców.

„Wolę mieć relacje niż racje, nie można mieć jednego i drugiego jednocześnie” Marshall Rosenberg – to moje życiowe kredo.

 

Donata Sulikowska

  • twórczyni i współzałożycielka Domu EduMontessori – Przedszkola i Żłobka w Płocku.
  • nauczyciel i trener edukacji Marii Montessori z 15 letnim stażem.
  • trener komunikacji, Absolwentka Szkoły Trenerów Komunikacji opartej na empatii.
  • propagatorka i fascynatka metody Mari Montessori i NVC – Porozumienia bez Przemocy, Logodydaktyki i Rodzicielstwa Bliskości, książek Jespera Juula, 
  • twórca autorskiej koncepcji Idea Bycia adresowanej do dzieci i dorosłych w obszarze budowania bezpiecznych więzi.
  • trener mentalny pracujący z nauczycielami, studentami i przedsiębiorcami w temacie odkrywania talentów i budowania skutecznych zespołów.
  • prowadząca praktyczne zajęcia z komunikacji: „Komunikacja oparta na empatii w pracy nauczyciela” na UW (Wydział Pedagogiki).
  • szczęśliwa żona i matka 2 chłopców.
  • początkująca blogerka.
  • w swojej pracy wykorzystuje wiedzę zdobytą na licznych kursach i szkoleniach:  
  1. Akademia Trenerów Mentalnych  on-line 2021 
  2. Roczny kurs Wczesna Edukacja Montessori 2,5-6 lat w Polskim Instytucie Montessori
  3. Wakacyjny 2 letni kurs edukacji wczesnoszkolnej – klasy 1-3 w Polskim Instytucie Montessori
  4. Liczne szkolenia i konferencje dla nauczycieli Montessori w Polsce i w Europie
  5. Droga do… Iwona Majewska – Opiełka; Roczny program rozwojowy.
  6. Integralne Studium Rozwoju Osobistego; Kurs doskonalenia umiejętności komunikacji;
  7. Szkoła Trenerów Komunikacji Opartej na Empatii, Kurs doskonalenia umiejętności trenerskich i komunikacji opartej na NVC;
  8. Akademia Marki z Klasą Ewa Czertak – Kurs budowania marki „Bądź widzialną marką”
  9. Liczy się Czas Bartek Popiel, Kurs doskonalenia umiejętności produktywności i zarządzania sobą w czasie.

Moja pasja to żeglarstwo i długie podróże. Moje życiowe motto: „Wolę mieć relacje, niż racje, bo jak mówi Marshall Rosenberg nie można mieć tych dwóch rzeczy na raz.”

https://www.montessoriplock.pl

https://donatasulikowska.pl/

e-mail: donata.sulikowska@montessoriplock.pl

kom. 601693138


Zapraszam do lektury bloga