Maria Montessori urodziła się w 1870 roku w małej miejscowości położonej niedaleko malowniczego Ancony nad Adriatykiem we Włoszech. Wychowywana była przez rodziców o skrajnych poglądach politycznych – matka była liberałem, ojciec konserwatystą. Mimo różnicy światopoglądowej rodzicom Marii udało się wychować ją w domu pełnym miłości, zaszczepiając w niej podstawowe wartości, które zostały z nią na całe życie. Cechy takie jak upór, konsekwencja pozwoliły jej osiągnąć to, co dla wielu kobiet żyjących w tamtych okresie pozostawało tylko w sferze marzeń. Liberalne poglądy matki przyczyniły się do przekonania, iż będąc kobietą musi walczyć o swoje prawa. Dziewczynka była wychowywana w myśl nauk kościoła katolickiego, co odcisnęło swoje piętno w ogromnej wrażliwości na los innych ludzi. Swoje poglądy i postawę zachowała do końca życia.
Ambicja ponad wszystko
W czasach, gdy Maria Montessori rozpoczynała edukację szkoły dla dziewcząt kładły nacisk na kształcenie dobrych żon i matek. Zajęcia w szkole w dużej mierze polegały na nauce dobrych manier i wykonywania przeróżnych prac domowych. Taki system edukacji nie odpowiadał młodej ambitnej Marii. Marzyła, aby zostać lekarzem. Kobiet na uczelniach przełomie XIX i XX wieku były jeszcze rzadkością, natomiast kobiety decydujące się na zawody – jak wówczas uważano – męskie, były postrzegane jako ekscentryczki. Żeby móc zrealizować swoej marzenia, dziewczynka zdecydowała się na uczęszczanie do technikum, gdzie była jedną z dwóch dziewczynek uczęszczających do tej placówki. Po skończeniu technikum rozpoczęła wymarzone studia medyczne na Uniwersytecie Rzymskim.
Rewolucja pedagogiczna
W trakcie nauki Maria Montessori odbywała praktyki m.in w przytułkach dla obłąkanych, co wywarło na niej ogromne wrażenie ale przede wszystkim zaczepiło chęć niesienia misji. Największe wrażanie wywarł na niej ciężki los dzieci opóźnionych w rozwoju. Zainspirowana metodą stworzoną przez Edwarda Seqiun’a przeznaczoną właśnie dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi rozpoczęła swoją przygodę z pedagogiką, w której upatrywała dużej nadziei w niesieniu pomocy dzieciom z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Wraz z nabytym doświadczeniem zrodziła się w jej głowie myśl o dokonaniu rewolucji w podejściu wobec osób niepełnosprawnych za sprawą przełożenia wychowywania moralnego ponad jak dotąd stosowane metody medyczne. Swoje idee przedstawiła na podczas kongresu pedagogicznego w Turynie w 1898 roku. Tak rozpoczęła się jej pedagogiczna rewolucja.
Metoda Montessori
Lata praktyki i pasji zaowocowały opracowaniem Metody Montessori, która została oparta stworzonym przez nią cyklu rozwoju człowieka. Podstawowym założeniem Metody Montessori jest wychowywanie naturalne, co należy rozumieć jako wychowywanie zgodne z naturalnymi cyklami i prawami rozwojowymi, pobudzanie dziecka do spontanicznych reakcji i kolekcjonowanie doświadczeń. Głosiła pogląd, że dziecko pojmuje rzeczywistość nie tylko za sprawą intelektu, ale również poprzez instynkty i stany emocjonalne. Swoją wiedzę i pasję zawodową realizowała do końca swojego życia. Metoda Marii Montessori jest z powodzeniem stosowana po dziś dzień i nadal stanowi inspirację dla współczesnych pedagogów.