Dziecko mające problem z koncentracją jest powodem wielu zmartwień dla rodziców, a także dla nauczycieli. Często wymagają pomocy w takich czynnościach jak odrabianie lekcji, czy samodzielna nauka. Zaburzenia koncentracji spotyka się coraz częściej.
Niezależnie czy jesteś rodzicem, nauczycielem, czy terapeutą, praca z dzieckiem z zaburzeniami koncentracji będzie bardziej efektywna, jeśli zastosujesz się do kilku zasad.
Małe kroki i motywacja
Pracę z dzieckiem zawsze rozpoczynamy od nauki podstawowych umiejętności, tak więc jeśli chcesz, aby dziecko pokolorowało obrazek, należy najpierw zacząć od trzymania kredki. Podobnie rzecz ma się, gdy chcemy nauczyć dziecko wykonywania ciągu pewnych czynności – na początku uczymy każdego kroku osobno. Nie należy zapominać też o motywacji, a do tego niezbędne jest stosowanie pozytywnych wzmocnień, czyli nagród za postępy, czy za dobrze wykonane zadanie. Można dokonywać tego za pomocą pochwał, ale można też zaopatrzyć się w naklejki czy żetony, które dziecko w trakcie zajęć może „kolekcjonować”.
Organizacja miejsca pracy
Miejscem w którym chcemy z dzieckiem pracować powinno być tak zorganizowane, żeby pozbawić dziecko bodźców, mogących zakłócić pracę. Tak więc nienajlepszym pomysłem będzie nauka w pomieszczeniu, za oknem którego słychać dzieci bawiące się na placu zabaw, lub w pomieszczeniu w którym inni domownicy oglądają telewizję. Znaczenie mają też kolory, jakie będą otaczać dziecko w czasie pracy. Kolorowe rysunki na ścianach oraz liczne maskotki, może i dobrze wyglądają, ale sprawiają, że dziecko może mieć problem ze skoncentrowaniem się na zadaniu. Przestrzeń powinna być jednak na tyle przyjazna, aby dziecko czuło się w niej bezpiecznie, stąd lepszym pomysłem będą zajęcia w szkole, którą zna, lub w domu, niż w poradni w której są sami obcy dla dziecka ludzie.
Dostosowanie języka i tempa pracy do możliwości dziecka
Na początku należy nauczyć dziecko podstawowych czynności takich jak siedzenie, czekanie, patrzenie, czy słuchanie. Polecenia jakie wydajemy muszą być pojedyncze i proste, tak aby mogło łatwo je zrozumieć. Podczas pracy warto stosować podpowiedzi – werbalne lub manualne – które mogą w prosty sposób nakierować dziecko na poprawne wykonanie zadania. Nie należy używać słów „zaraz” czy „za chwilkę”, ponieważ dla większości dzieci, a już zwłaszcza dla mających problemy z koncentracją, są to wyrażenia abstrakcyjne, których nie jest w stanie zrozumieć. W sytuacji pojawienia się problemów i trudności należy zachować spokój, ciszę i opanowanie. Unikać trzeba krzyku, agresji czy nic niewnoszących dyskusji czy kłótni.
Powtarzanie
Przy nauce jednym z największych problemów jest fakt, że to czego dziecko już się nauczyło, ulega zapomnieniu. Dzieje się tak głównie dlatego, że wiedza nie jest przez dziecko wykorzystywana, ani przez nie powtarzana. Warto więc zawsze na początku zajęć czy odrabiania wspólnie lekcji, zarządzić krótkie przypomnienie tego, czego dziecko nauczyło się ostatnim razem.