Metoda Montesorii wzbudza ogromne zaciekawienie rodziców. Maria Montessori, tłumacząc, czemu wprowadziła do nauczania system wychowywania dzieci, określony później od jej nazwiska metodą Montessori, mówiła o własnych negatywnych skojarzeniach ze szkolną ławką. Natomiast chociażby ze wcześniejszymi, przedszkolnymi latami. Już najmniejsze dzieci często uczy się, iż bądą doskonale oceniane, gdy dopasują się do danych oczekiwań.
Kim była Maria Montessori?
Maria Montessori była włoskim lekarzem, pedagogiem, antropologiem oraz psychologiem. Urodziła się w 1870 roku, umarła w 1952. Pięćdziesiąt lat własnego życia oddała pracy z dziećmi rozmaitych nacji, ras, o rozmaitej sprawności fizycznej oraz psychicznej oraz różnym statusie materialnym. Z własnych doświadczeń, obserwacji oraz przeżyć wysnuła ciekawe wnioski, jakie wykazały się wprost rewolucyjne. W pierwszych latach lekarka pracowała z upośledzonymi dziećmi w Domu Dziecięcym. Właśnie tam rozpoczęła stosować własne techniki oraz błyskawicznie zrozumiała, iż są one zdecydowanie skuteczniejsze od standardowego systemu nauki.
Metoda Montessori – na czym polega?
Maria Montessori była inicjatorką innowacyjnej pedagogiki „przenikniętej duchem miłości, humanitaryzmu oraz tolerancji”, w jakiej najistotniejsze miejsce zajmuje dziecko, doświadczające poprzez cały czas podmiotowości oraz współpodmiotowości. Główną metodą jest tutaj zabawa oraz inne zdobywanie przejść poprzez dziecko. Pozwoli na zorganizowanie przejścia od zabaw dziecięcych do elementów pracy. Opiera się na tymże, co interesuje dziecko, stymuluje jego uwagę, służy jego uczuciom oraz daje mu radość, natomiast tymże samym doprowadza do sukcesu.
Materiały Montessori
Tak nazywane Materiały Montessori to produkty edukacyjne, więc to, co umożliwia dziecku rozwijać się, co ma je zainteresować oraz przykuć uwagę. Są proste, lecz niezwykle atrakcyjne. Co istotne, każdy egzemplarz jest w instytucji jedynie jeden raz. Ich budowa zapewnia samodzielne poprawianie błędów, są także stworzone w taki sposób, żeby dawkować trudność i pobudzać różnorodne zmysły.
Samodzielny dobór ścieżki nauczania
Pedagogika montessori gwarantuje dziecku szansę indywidualnego doboru ścieżki nauczania. Jest to dalekie odejście od owego, co rozumiemy przez tradycyjną edukację oraz równocześnie jest jedyną właściwą droga. Ta możliwość doboru jest dużą korzyścią metody montessori z prostego względu – każde dziecko jest odmienne oraz każde interesuje się czymś innym. Jedno rozwija się szybciej, innemu na opanowanie właśnie owej samej zdolności potrzeba więcej czasu.
Jaka jest rozbieżność między metodą Montessori natomiast standardową edukacją?
W klasach lub grupach Montessori dzieci poznają świat oraz uczą się go przez wszelkie pięć zmysłów, nie jedynie słuchając, oglądając lub przeglądając. Wedle swego planu uczą się owego, na co mają ochotę w konkretnej chwili, dobierając spośród setek możliwości. W określonym sensie same wyznaczają kierunek własnego rozwoju, lecz najistotniejsze, iż mechanizm uczenia się staje się dla nich satysfakcjonujący. Mogą samodzielnie bądź w grupie podejmować aktywności, na jakie mają chęć.