Przedszkole Montessori proponuje niezwykle konsekwentny model wykształcenia oraz edukacji dzieci. Metoda kształcenia przedszkolnego wedle włoskiej lekarki oraz nauczyciel Marii Montessori zdecydowanie różni się od propozycji standardowych przedszkoli. W Polsce jest kilkadziesiąt instytucji jej imienia, w tymże szkoły oraz żłobki funkcjonujące wedle reguł Montessori. Owa strategia ma fanów na całym globie. Czy należałoby do żłobka Montessori posłać własne dziecko?
Założenia podejścia Montessori
Cała pedagogika Montessori opiera się o założenie, iż od narodzenia dziecko ma wewnętrzną siłę życia, dzięki której ma szansę rozwoju osobistej woli oraz energii do nauki. Dziecko samo umie rozwijać własne umiejętności, natomiast założeniem dorosłych jest wzmacnianie dziecka w tymże rozwoju oraz nadążanie za nim oraz jego zainteresowaniami. Dzieje się to już od czasu urodzin. Maluch odkrywa świat za pomocą wszystkich zmysłów, to oznacza, że ma zdolność pochłaniania i powtarzania wszystkich impulsów ze świata materialnego. Kluczem do sukcesu jest wyczekanie na dobry czas, gdy dziecko będzie gotowe na przekazanie poszczególnego tematu. Żaden z przedszkolaków nie musi uczyć się w takim tempie jak pozostali. Pośród dostępnych pomocy naukowych są malowanki, czytanki, książki z zadaniami z liczbami – dziecko może po nie sięgnąć, gdy ma chęć.
Dzieci mają rozwijać się jednocześnie, fizycznie, psychicznie, kulturowo oraz społecznie. Dziecko ma czerpać przyjemność z nauki oraz rozwijać w sobie uczucie swej wartości. Filozofia Montessori opiera się także na założeniu, iż w życiu dziecka nie istnieją nauczyciele, natomiast mistrzowie oraz przewodnicy, jacy mają własnym wsparciem zapewnić dziecku rozwój i samodzielność i przygotować je do treningu umysłowego. Metoda Montessori zakłada stworzenie otoczenia, jakie pozwala dzieciom normalnie działać z wybranymi poprzez siebie produktami. Dzieci
Samodzielny dobór dróżki kształcenia
Pedagogika Montessori gwarantuje dziecku szansę swobodnego doboru ścieżki nauczania. Jest to dalekie odstąpienie od tego, co rozumiemy przez podstawową edukację oraz również jest jedyną właściwą droga. Ta możliwość doboru jest dużą korzyścią metody Montessori z prostego powodu – każde dziecko jest inne oraz każde interesuje się czymś odmiennym. Jedno rozwija się szybciej, innemu na opanowanie dokładnie owej samej umiejętności trzeba więcej czasu.
Czy należałoby dobrać żłobek Montessori?
Dobór instytucji montessoriańskiej pozwoli mieć nadzieję, iż wszystko, z czym własne dziecko się zetknie, czego doświadczy, będzie specjalnie stworzone właśnie dla niego oraz z myślą o jego własnej ciekawości globu. Obok specjalnie stworzonego środowiska istotną funkcję gra nauczyciel-wychowawca. W przedszkolach standardowych nauczyciel ma za zadanie skupianie się na realizacji podstawy programowej, więc idzie za tematami wyznaczonymi poprzez Ministerstwo Edukacji. Choćby, gdy dziecko nie jest gotowe na konkretny temat czy po prostu już nie jest zaciekawione, to cała grupa i tak go musi zrealizować. Gubimy tutaj dzieci z trudnościami i dzieci zdolniejsze.
W pedagogice Montessori nauczyciel wycofuje się na dalszy plan i to jest właśnie najtrudniejsze zadania. Z roli kierowniczej musi wejść w rolę obserwatora, Dziecko samo decyduje, czy dany temat go zainteresuje, zafascynuje, czy będzie chciało podążać w głąb zagadnień. Od tego zależy czy nauczyciel dalej będzie modelował sytuacje edukacyjne w wybranym przez dziecko kierunku. To szalenie trudne ale zapaleńców i pomysłowych pedagogów jest wiele.