Cisza w pedagogice po raz pierwszy zarówno w teorii, jak również praktyce edukacyjnej pojawiła się w sposób odpowiedzialny oraz zaplanowany dzięki Marii Montessori, jaka wskazywała na zastosowanie jej w wychowaniu. Znała zarówno potrzeby dziecka, jak również konieczność harmonii, jej funkcjonowania, wpływ, jaki ma na rozwój, wiedziała, iż obniża lęk oraz likwiduje agresję. Pedagogika Marii Montessori pochodzi z ludzkiej strategii afirmującej człowieka jako podmiot, jaki należy obdarzać szacunkiem oraz miłością, pomagać w osiągnięciu ogólnego rozwoju. Cisza jest nam niezbędna oraz jest niezbędna także dzieciom. Ciszy można nauczyć. Warunkiem lekcji ciszy jest to, aby dzieci były w niej dobrowolnie.

 

Chwila, aby cieszyć się życiem

Najmniejsi to niezwykle aktywni oraz ciekawi odkrywcy na świecie. Wszystko, co ich obejmuje, przyciąga ich uwagę, zatem pragną to oglądać, wąchać oraz czuć. Jednakże starsi ludzie nie zawsze zapewniają im taką możliwość. Żyjemy w dynamicznym świecie, biegnąc wszędzie, nie dochodząc nigdzie. Najgorsze jest to, iż wciągamy w ową bieganinę nasze dzieci. Co zatem powinniśmy zrobić? Przede wszystkim robić wszystko dokładnie. Usiądź z dzieckiem w ogrodzie oraz daj mu przestrzeń, czas oraz swobodę poruszania się oraz obserwowania. Fajnym pomysłem, szczególnie pośród mniejszych dzieci jest zastosowanie spryskiwacza z wodą. Należy powiadomić grupę, iż kupiliśmy u wróżki niezwykły aerozol milczenia oraz kiedy jedynie ktoś rozpocznie hałasować należy spryskać subtelnie taką osobę wodą.

 

Jak urodził się pomysł „lekcji ciszy”?

Maria Montessori we własnej książce „Odkrycie Dziecka’’ – The Discovery of The Child relacjonuje zdarzenie, jakie umożliwiło jej znaleźć konieczność ciszy w Dzieciach. Podczas jednej spośród wizyt w „Casa dei Bambini” (Dom Dziecięcy – tak zowią się z włoskiego przedszkola Montessori dla Dzieci w wieku od 3 do 6 lat) Maria Montessori spotkała na podwórku jedną z matek oraz wzięła na ręce jej 4-miesięczne śpiące dziecko otulone dokładnie w kocyk tak, iż się nie poruszało oraz było zupełnie cicho. Weszła z nim do przedszkola, gdzie od razu witały ją tłumy Dzieci, tuląc oraz chwytając. Maria Montessori przedstawiła im niewielkie Dziecko, natomiast Dzieci cieszyły się skacząc dookoła niej. W końcu spoczęła na wielkim krześle oraz powiedziała pierwsze słowa: „Przyniosłam wam małego Nauczyciela”. Dzieci stały zaskoczone, natomiast ona kontynuowała:„Małego Nauczyciela, gdyż nikt nie umie zachowywać się tak dyskretnie jak to niewielkie Dziecko”.

 

Lekcja ciszy w domu

Gdy rzeczone korzyści do Was przemawiają, spróbujcie wykonać lekcję ciszy samodzielnie, w postaci rozrywki, wzorując się na zajęciach wykonywanych w przedszkolach Montessori. Jak wygląda lekcja ciszy w praktyce? W trakcie lekcji ciszy można całkowicie zmniejszyć wszystkie czynniki bądź ograniczyć je do niektórych zmysłów: węchu, dotyku, smaku, słuchu, wzroku.

 

Elipsa Montessori – ćwiczenie

Jednym spośród modeli lekcji ciszy może być forma układana poprzez wszelkie dzieci. Dzieci stosują elipsę stworzoną w sali na podłodze bądź Planszę ciszy – elipsę Montessori. Można ją podzielić na trawniku bądź położyć w sali, kiedy jest mało miejsca na jej stałe namalowanie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *