W sklepach możemy napotkać różnego rodzaju zabawki, które reklamowane są jako zgodne z założeniami pedagogiki Montessori. Nieświadomi rodzice często więc wybierają zabawki, których nazwa jest chwytliwa, a cena, niestety, wysoka. Jak wybrać zabawki dla dziecka, które rzeczywiście będą zgodne z pedagogiką Montessori?
Czy zestaw zawiera instrukcję?
Większość rodziców, którzy nie mają zbyt dużej wiedzy na temat pedagogiki Montessori, może pomyśleć sobie: „Po co do zabawek dołączać instrukcję? Przecież nie ma nic prostszego, niż wykorzystanie ich w codziennej zabawie!” Tymczasem podstawowym założeniem zabawek montessoriańskich jest dołączenie instrukcji, zgodnie z którą danym przedmiotem należy się posługiwać. Instrukcja dana jest po to, aby aby dokładnie wiedzieć, w jakich warunkach, kiedy i w jaki sposób używać konkretnej zabawki. Co istotne, zgodnie z pedagogiką Montessori dziecko nie korzysta z zabawek, a z materiałów dydaktycznych, zatem jeżeli na opakowaniu znajdziemy nazwę „materiał dydaktyczny”, a nie „zabawka” możemy być niemalże pewni, że mamy do czynienia z przedmiotem zgodnym z założeniami Montessori – choć na pozostałe aspekty również warto zwrócić uwagę.
Izolacja jednej trudności
Rodzice, którzy chcą wykorzystać założenia pedagogiki Montessori w wychowaniu dziecka, nie powinni kupować zabawek tak zwanych wielofunkcyjnych. Zabawka w stylu Montessori powinna izolować jedną i tylko jedną trudność. Może tutaj chodzić o sortowanie, przelewanie, przesypywanie, przesadzanie i tym podobne. Co więcej, zabawki Montessori powinny być jednokolorowe. Możemy zatem zakupić sorter, jednak klocki powinny być w jednym, konkretnym kolorze. Stąd też popularna tęcza Montessori czy woreczki wykonane z różnych materiałów (i w różnych kolorach) tak naprawdę nie są zabawkami w stylu Montessori. Materiały dydaktyczne powinny być bardzo proste, wręcz niewyglądające jak typowe zabawki, od których aż roi się w sklepach.
Przedmioty domowego użytku
Ile by się nie głowić nad tym, co kupić dziecku na urodziny czy na święta, ono i tak finalnie wybierze przedmioty, które zabawkami wcale nie są. Przekładanie torebek z herbatą z jednej przegródki do drugiej czy przelewanie wody z kubeczka do kubeczka to jedne z ulubionych zabaw dziecięcych. Tutaj wcale nie są potrzebne specjalistyczne zabawki, a przedmioty domowego użytku. Pedagogika Montessori zakłada, że dziecko jak najbardziej może, a nawet powinno używać tego, czego powszechnie używają dorośli. W dziecięcym pokoju powinno być jak najmniej zabawek, szczególnie typowych, kolorowych przedmiotów, które mają wiele różnorodnych funkcji. Jeżeli zaś chcemy zakupić zabawki w stylu Montessori, pamiętajmy o tym, że powinny one w jak największym stopniu przypominać normalne, powszechnie używane przedmioty. Materiał powinien być również opatrzony instrukcją. Zwróćmy również uwagę na to, by zabawki nie kosztowały majątku – pod nazwą „Montessori” często kryje się bardzo wysoka cena, choć dana zabawka tak naprawdę nie spełnia kryterium pedagogiki Montessori.