Maria Montessori, która stała się prekursorką i założycielką słynnej na cały świat metody, była włoską psychiatrą i pediatrą. Pracowała z dziećmi z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi i to właśnie dla nich stworzyła podstawy, które są aktualne do dzisiaj. Dzieci niepełnosprawne, które uczyła, osiągały dobre wyniki w nauce, dorównywali swoim zdrowym rówieśnikom. Metoda przynosiła bardzo dobre rezultaty, twórczyni zaczęła stosować ją również w wychowaniu dzieci bez zaburzeń.
Co zakłada pedagogika Montessori?
Według Marii Montessori wszystkie dzieci są wyjątkowe, mają potencjał, który trzeba rozwijać. Każde dziecko ma swoją osobowość, indywidualne cechy i ograniczenie, które trzeba pomóc mu pokonać. Podstawą, od której trzeba zacząć, jest dążenie do samodzielności na każdym etapie rozwoju dziecka. Już kilkulatek powinien dokonywać wyborów, dzięki czemu lepiej pozna świat. W metodzie Montessori kluczową rolę odrywają zabawki i przybory, które pobudzają zmysły dziecka, są proste, ale pomagają poznać otoczenie. Metoda idealnie sprawdza się w przypadku dzieci z zaburzenia autystycznymi, zespołem aspergera i innym zaburzeniami rozwoju. Mała ilość zabawek, realistyczne kształty pomagają się skupić, nie rozpraszają uwagi oraz nie powodują przebodźcowania.
Jaki zabawki i pomoce są dostępne na rynku?
Zabawki stosowane w metodzie Montessori dzielą się na pięć działów, które służą dziecku do poznania wszystkich elementów świata. Są to:
- Życie codzienne,
- Sensoryka
- Język,
- Matematyka,
- Edukacja kosmiczna.
Metoda wymyślone przez włoską lekarkę zakłada, że każde dziecko rozwija się indywidualne, ale jego rozwój trzeba wspomagać odpowiednio dobranymi pomocami. Dzięki nim można wpływać na intensywny rozwój, a jednocześnie niwelować niepożądane zachowania. Zabawki Montessori są proste, często drewniane, zabawa nimi uczy kreatywności i rozwija ciekawość świata. Zabawki mają za cel rozbudzić rozwój dziecka, sprowokować je do wykonywania określonych czynności i pokonywania trudności. Pomoce maja naturalne kształty i kolory, pokazują świat rzeczywisty, co jest bardzo polecane w terapii dzieci autystycznych. Zabawki w prosty i przyjemny sposób, poprzez zabawę, uczą matematyki oraz zasad codziennego życia. Pomagają poznawać nowe słowa, kolory i działania matematyczne. Są również przydatne dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Wykorzystywane są często podczas terapii, uczą wytrwałości, ćwiczą samodzielność i cierpliwość. Dzięki prostej forma i małej ilości zabawek, dziecko również z zaburzeniami, może wykazać się pomysłowością, ma też większą satysfakcję z zabawy.
W czym pomaga metoda Montessori dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi?
Maria Montessori potrafiła dostrzec potrzeby każdego dziecka, zarówno zdrowego jak i tego z problemami. W jej metodzie dziecko jest odkrywcą, samo poznaje świat i szuka rozwiązania zaistniałych problemów. Popełnia błędy, ale dzięki temu uczy się i rozwija. Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi ma czas na nabywanie nowych umiejętności, nie jest poganiane, a jedyne zachęcane do działania. Dzięki naturalnej ciekawości dzieci z zaburzeniami są w staniem osiągną bardzo dobre wyniki, zarówno w nauce, jak w codziennym funkcjonowaniu. Dzięki zabawkom Montessori poprawia się koordynacja ręki i oka, poprawie ulega również skupienie i koncentracja. Dzieci wychowywane metodą Montessori są mniej pobudzone, ich bieżące potrzeby są realizowane, a nie lekceważone. Terapie i zajęcia prowadzone w nurcie Montessori dbają o całościowy rozwój dziecka, pozwalają na wzmacnianie potencjału dzieci zdrowych i zaburzonych.