W tradycyjnym żłobku lub przedszkolu dzieci najczęściej przydzielone są do grup zgodnie ze swoim wiekiem. Ta metoda podziału jest stosunkowo wygodna dla nauczycieli, niemniej jednak nie jest najlepszym rozwiązaniem dla dziecka. W placówkach Montessori dzieci uczęszczają do grup mieszanych wiekowo. Pojawia się pytanie, w jakim właściwie celu tworzy się takie grupy?

Odwzorowanie rzeczywistości

Na początek warto uświadomić sobie, że żłobek czy przedszkole Montessori ma w jak największym stopniu odwzorowywać rzeczywistość, w której żyją dzieci. W praktyce wygląda to tak, że maluch rzadko kiedy przebywa w grupie jednolitej wiekowo. Wręcz przeciwnie – na placu czy w sali zabaw obcuje z dziećmi młodszymi i starszymi, to samo ma miejsce, gdy odwiedzamy bliskich. Nawet w domu dziecko może mieć młodsze lub starsze rodzeństwo, a więc de facto nie ma kontaktu tylko ze swoimi rówieśnikami. To samo powinno mieć miejsce w żłobku czy w przedszkolu, w którym przecież maluch spędza bardzo dużo czasu. Tworzenie grup jednolitych wiekowo wynika głównie z uproszczenia procedur organizacyjnych. Co więcej, nauczycielom, którzy nie posiadają odpowiedniego przygotowania, o wiele łatwiej jest poradzić sobie z grupą dzieci w tym samym wieku.

Starsi dla młodszych, młodsi dla starszych

Dzieci doskonale rozwijają się, jeśli funkcjonują w grupach mieszanych wiekowo. Młodsze dzieci przyglądają się starszym, a tym samym próbują naśladować ich zachowania czy postawy. Codzienna obserwacja pozwala im na harmonijny rozwój. Wielu rodziców z pewnością zauważyło, że ich dziecko zechce wykonywać pewną czynność (korzystać z toalety, jeść samodzielnie) dopiero wtedy, gdy zobaczy, że inne dzieci robią to samo. Tymczasem starsze dzieci również korzystają na kontakcie z młodszymi, bowiem uczą się empatii, zrozumienia, życzliwości. Nie jest prawdą, że starsze dzieci przejmują zachowania młodszych – wręcz przeciwnie, gdyż dziecko staje się bardziej odpowiedzialne i obowiązkowe.

Bez zbędnej rywalizacji

W grupie rówieśników bardzo często pojawia się problem rywalizacji. Dzieci boją się, że zostaną porównane do innych osób, ktoś wykona pracę lepiej od nich czy też wykaże się większymi umiejętnościami. Tymczasem w grupach mieszanych wiekowo tego problemu nie ma, co oznacza, że dzieci mogą rozwijać się we własnym tempie, zgodnie z ich naturą. Dzieci prezentują różny poziom umiejętności, dlatego też mogą czerpać od siebie nawzajem, a nie zastanawiać się, kto i co robi lepiej. Warto jednak pamiętać, że choć mieszane wiekowo grupy mają wiele zalet, to jednak wciąż dzieciom potrzeba odpowiedniego nauczyciela – przewodnika, który będzie w stanie pracować zarówno z młodszymi dziećmi, jak i z tymi starszymi. Dlatego też mieszane wiekowo grupy funkcjonują głównie w placówkach Montessori, gdzie opiekunowie posiadają wszelkie wymagane kwalifikacje. W zwykłych żłobkach lub przedszkolach wciąż dzieli się dzieci ze względu na wiek, co nie jest najlepszą formą podziału, lecz nie da się ukryć, że z punktu widzenia dyrekcji – najwygodniejszą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *