Maria Montessori- prekursorka nowoczesnej pedagogiki umieściła okres wrażliwy na czytanie między 3 a 5 rokiem życia dziecka. To właśnie wtedy dzieci wykazują naturalne zainteresowanie literkami i słowem pisanym i mają szansę nauczyć się pisać szybciej niż sześciolatki.
Pytam więc jestem gotowy
Uważna obserwacja i podążanie za naturalną ciekawością dziecka to klucz do sukcesu. Kiedy w przypadku naszego dziecka określić, że jest gotowe na rozpoczęcie nauki czytania i , że oto weszło w jakże poważnie brzmiąco „okres sensytywny na czytanie”? Odpowiedź jest niezwykle prosta: gdy zaczyna interesować się literkami.
Jeśli dziecko wskazując na literę pyta „co to?”, gdy cieszą je zabawy związane z rozpoznawaniem i nazywaniem liter, gdy lubi wyszukiwać znane sobie literki w tekście, to możemy podejrzewać, że to dobry moment na rozpoczęcie nauki czytania.
Nauka poprzez zabawę
Nauka czytania i poznawania liter jest niezwykle prosta i może odbywać się przy okazji spacerów, posiłków czy wspólnego oglądania bajek. Świetną zabawą jest wyklaskiwanie głosek i sylab, wyszukiwanie liter w tekście lub słowach (na ogłoszeniach, na tabliczkach z nazwami ulic, podczas spaceru), odgadywanie, na jaką literkę zaczyna się i kończy wyraz. Warto np. podczas wizyty w urzędzie zabrać ze sobą kilka pustych formularzy. Dzieci uwielbiają je wypełniać. Poza tym maluchy bardzo często mają wręcz „obsesję” na punkcie własnego imienia. Można je wydrukować, pociąć na literki i układać po kolei jak puzzle.
Znakomitym sposobem na naukę czytania, a przy okazji także pisania jest opracowana przez Marię Montessori metoda z wykorzystaniem szorstkich liter. Są to drewniane tabliczki pokryte drobnym papierem ściernym w dwóch kolorach: niebieskim dla samogłosek i czerwonym dla spółgłosek. Wszystkie tabliczki przedstawiają pismo ręczne, a nie drukowane. Dzięki tej konstrukcji tabliczek dziecko może poznawać litery za pomocą trzech zmysłów: wzroku, dotyku i ruchu. Pokazujemy dziecku daną literę wodząc po niej palcami w taki sposób, w jaki się ją zapisuje, po czym głośno i wyraźnie mówimy jak brzmi (czyli „zy”, a nie „zet”). Następnie zachęcamy dziecko do powtórzenia tej czynności.
Zestaw szorstkich liter można zamówić lub wykonać samodzielnie przy okazji spędzając wartościowy czas z naszą pociechą.
Pamiętajmy, że przy zabawach z literkami nie ma złych pomysłów. Jak zawsze jedyna zasada, o której należy pamiętać to, by nie naciskać. Jeśli dziecko przestaje przejawiać zainteresowanie trzeba odpuścić i wrócić do tematu za jakiś czas.
Nauka czytania- czy warto?
Czy warto uczyć pięciolatka liter, jeśli już za rok pójdzie do szkoły i zrobi to za nas wykształcona kadra? Odpowiedź może być tylko jedna. Absolutnie tak! Badania jednoznacznie pokazują, że istnieje zależność między wczesną nauką czytania, a osiągnięciami szkolnymi. Ponadto wynikające z wewnętrznej ciekawości, gotowości motywacji każde przeczytane słówko, każda książeczka to ogromny motywator dla rozwoju mózgu dziecka.
Nauka czytania w okresie wrażliwym jest przyjemnością zarówno dla rodzica i dla dziecka, a efekty widać niezwykle szybko, bo ocenia się, że dziecko już po kilku miesiącach nauki jest w stanie czytać.