Praca nad wyobraźnią matematyczną dziecka rozpoczynać się może od okresu niemowlęcego. We współczesnej pedagogice Montessori proponuje się rodzicom model wychowania, w którym dziecko jest podmiotem, nie zaś biernym obiektem opieki. Nawet kilkumiesięczny maluszek może doświadczać już pojęć matematycznych, takich jak wielkość, figura, czy liczba, oczywiście używając do tego ciała i pracując poznawczo wszystkimi zmysłami. Kluczem do matematyki naturalnej jest bowiem jej ucieleśnienie, odczuwanie jej przez dziecko ciałem. Proste zabawki matematyczne zgodne z duchem Montessori można przygotować samemu w domu, inspirując się przy tym indywidualnymi potrzebami dziecka.

Mata matematyczna dla niemowlaka

Jedną z najpopularniejszych pomocy matematycznych, którą przygotować można już dla niemowlaka jest mata matematyczna. Projekt maty rozrysować możemy na karce papieru, zakładając na przykład, że będzie się ona składać z małych i dużych figur geometrycznych, takich jak koła, kwadraty, trójkąty czy prostokąty. Następnie wycinamy figury według wzoru z dostępnych nam tkanin, najlepiej miłych w dotyku i odpornych na wielokrotne pranie, takich jak tkaniny typu frotte, bawełna albo len i zszywamy je ręcznie lub maszynowo. Dziecko eksplorować będzie matę wzorkiem i dotykiem oswajając się z jej geometrycznymi składnikami.

Więcej – mniej. Grzechotki powyżej pierwszego roku życia

Inna podpowiedź do wykonania matematycznych pomocy Montessori domu dla nieco starszych dzieci, a więc powyżej pierwszego roku życia, to grzechotki zawierające naturalne ziarna lub kamyczki. Najlepiej przygotować je w postaci par typu więcej-mniej. Oznacza to znaczącą różnicę we wkładzie do grzechoczącego pudełeczka. Przykładowo może być to sześć kamyczków umieszczonych w tekturowym pudełeczku i jeden kamień w analogicznej oprawie tekturowej. Dziecko bawiąc się dźwiękiem takiej pary grzechotek, naturalnie przyswoi pojęcia więcej-mniej, zanim jeszcze będzie w stanie pojąć je mentalnie.

Im starsze dzieci, tym więcej wyobraźni matematycznej

Pedagogika Montessori zakłada wychowawcze podążanie za potrzebami i możliwościami edukacyjnymi dziecka. Dziecko powyżej pierwszego roku życia może już z powodzeniem dokonywać wyborów w trakcie zabawy. Dla dzieci od pierwszego roku życia przygotujmy na przykład koła różnej wielkości, mogą być one uszyte z różnych materiałów resztkowych, od sztruksu po barwne tiule i zaplanujmy kolekcję tak, aby koła można było układać koncentrycznie wewnątrz siebie, od najmniejszego do największego, podobnie do rosyjskiej matrioszki. Zabawa tak przygotowanymi materiałami daje mnóstwo możliwości kształtowania naturalnej wyobraźni matematycznej dziecka. Można mu już podać wielkie koło nazywając je poprawnie i prosząc o znalezienie małego lub najmniejszego kółeczka. Tego typu ćwiczenia matematyczne sprawią, że pojęcia abstrakcyjne związane z wielkością zostaną przyswojone przez dziecko intuicyjnie. I na tym właśnie polega istota matematyki naturalnej w pedagogice Montessori. Matematyki możemy uczyć dziecko sami, stawiając na jego wyobraźnię, samodzielność i ćwicząc je w decyzyjności, która przyda się przecież na każdym etapie życia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *