Marię Montessori bardzo często określa się jako prekursorkę nowoczesnej pedagogiki. Jej postulaty są bardzo popularne i często przytaczane, a proponowane metody- stosowane w praktyce. Dlaczego tak się dzieje, na czym polegają proponowane przez nią metody wychowawcze i jak zastosować je w praktyce we własnym domu?

 

Kim była Maria Montessori i co możemy powiedzieć na temat jej metod wychowawczych?

Urodziła się we Włoszech, tam też prowadziła swoje badania nad dziećmi, które posiadały różnego rodzaju problemy psychiczne i te badania były pewnym punktem wyjścia w jej pracach. W toku swoich badań zaczęła powoli zajmować się także problemami edukacyjnymi wszystkich dzieci, a myśl zawarta w jej pracach była uznawana wprost za rewolucyjną. Istotą prezentowanej przez nią pedagogiki było stawianie dziecka w centrum oraz skupienie się na tym, że każde dziecko jest inne, a więc jego rozwój również może przebiegać w różny sposób. Dlatego też należy dać dziecku możliwość samodzielnego poznawania świata tak, aby możliwe było samodzielne wykształcenie się u dziecka pewnych zachowań i umiejętności. Przede wszystkim więc, Maria Montessori podkreślała, że zabawa oraz indywidualne zdobywanie doświadczeń przez dziecko przyczynia się do jego rozwoju w myśl postulatu wychowania naturalnego. Dodatkowo, w opracowaniach Marii Montessori znajdziemy też bardzo interesujący podział życia dziecka na konkretne cykle rozwojowe oraz ciekawą konkluzję dotyczącą tego, że poprzez wychowanie powinno się wspierać ten potencjał, który dziecko w naturalny sposób już w sobie posiada.

 

W jaki sposób można podążać za postulatami Marii Montessori we własnym domu?

Metody wychowawcze, które zaproponowała można stosować we własnym domu, co szczególnie jest ważne właśnie teraz, kiedy w okresie kwarantanny dzieci nie wychodzą do szkoły ani przedszkola i to w dużej mierze od rodziców zależy, jak będą spędzać swój czas wolny. Ciekawą aktywnością dla dzieci i dorosłych podczas kwarantanny jest próba zbudowania tak zwanej tablicy manipulacyjnej, którą zaproponowała właśnie Maria Montessori. Czym jest taka tablica? Polega ona na tym, że umieszcza się na tablicy różnego rodzaju elementy, które wspomagają u dzieci ich rozwój i naturalny proces uczenia się różnych rzeczy. Na tablicy mogą znaleźć się różne zamki błyskawiczne, kłódki, zapięcia, a nawet sznurówki. Dziecko najpierw będzie mogło zadziałać kreatywnie wymyślając, co też takiego może się znaleźć na takiej tablicy, a następnie gotowy już produkt można umieścić w pokoju malucha, aby miał on do niego swobodny dostęp. Tym samym dziecko w praktyce, samo będzie mogło nauczyć się sznurowania butów, zamykania zamka w ubraniach czy dopasowywania różnych elementów do siebie, otwierania i zamykania zamka kluczem czy też włączania przycisków. Oczywiście, im większa tablica i im więcej takich elementów się na niej znajdzie, tym będzie ciekawsza, a dziecko będzie w stanie za jej pośrednictwem nauczyć się wielu praktycznych umiejętności, przydatnych w życiu codziennym. Do zbudowania tablicy można wykorzystać różne elementy z krawieckiego przybornika lub też z warsztatu majsterkowicza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *