Maria Montessori, to włoska lekarka, twórczyni sposobu wykształcenia dzieci, wypracowała Technikę nazwaną od jej nazwiska. Metoda owa kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci. Przeciwstawia się systemowi edukacyjnemu, tłumiącemu aktywność dzieci, jakiego symbolem była dla Marii Montessori „szkolna ławka”. Montessori uważała, iż podstawowym założeniem pedagogiki jest utrzymywanie spontaniczności oraz twórczości dzieci, umożliwianie im ogólnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego oraz społecznego.

Psychologiczne podstawy techniki Podstawę działalności praktycznej oraz zadań teoretycznych dr Marii Montessori stanowi dziecko oraz jego rozwój. Jej zdaniem dzieciństwo to niezwykle istotny czas dla rozwoju jednostki, w jakim występują wszelkie główne mechanizmy kreatywne, nadające typ osobowości. Występuje wtedy stały rozwój oraz postęp w dziedzinie ciała oraz ducha, jakie są ze sobą połączone. Wszelkie dzieci zaopatrzone są w wewnętrzną energię, jaka skłania je do aktywności oraz powoduje, iż są wytrwałe, nie boją się wysiłku, wprost nieustannie go szukają oraz konsekwentnie realizują rozpoczęte działanie.

 

Życie codzienne w przedszkolu

Obszar „Życia codziennego” to pierwszy dział, z jakiego korzystają maluszki w przedszkolu Montessori. Dwu oraz pół oraz trzylatek jest niezwykle zainteresowany tymże, aby się samodzielnie ubrać, nalać sobie wody do kubka, zrobić coś do jedzenia, zatem owe pomoce odpowiadają na jego potrzeby. Przy okazji ćwiczą mięśnie dłoni, umożliwiają tworzyć chwyt pęsetowy oraz utrzymywanie jednej trwałej ręki (trzymającej artykuł na stoliku), co przyda się przy umiejętności pisania.

 

Praca

Dzieci pracują z produktem edukacyjnym. Dzieci rozwijają się poprzez działanie we własnym środowisku. Potrzebują produktów, z jakimi mogą czynnie działać. Każde dziecko na każdym kroku rozwoju kognitywnego, psychicznego, społecznego oraz fizycznego ma dostęp do odpowiadających mu materiałów. Czynności są spontanicznie podejmowane poprzez dzieci, gdyż taka jest ich natura. Dobierając artykuły do pracy, dzieci w prosty sposób rozwijają się oraz zaspokajają potrzeby pochodzące z rozwoju. Otoczenie Montessori tylko daje materiałów, jakie ułatwią im okazać ich potrzeby.

 

Dawkowanie trudności

Pomoce Montessori powinny pozwolić też na stopniowanie trudności. Nie są one przygotowane do jednego, ale do wielorazowego stosowania. Powtarzanie czynności pozwoli dziecku na całą koncentrację i rozwijanie się w konkretnej czynności. Gdy dziecko ją opanuje, można mu podnieść trudność przeprowadzanego zadania, rzucić mu następne wyzwanie pomagając mu w rozwijaniu jego zdolności.

 

Sortowanie oraz ćwiczenie małej motoryki

Dzieci kochają przekładanie, wkładanie, wyjmowanie, wrzucanie, wciskanie, szukanie oraz mieszanie. Zwykła puszka lub butelka plus makaron, mogą zająć małego na rzeczywiście długi okres. Więc sortowanie oraz dopasowywanie, to nasz najdoskonalszy przyjaciel oraz należałoby rozejrzeć się dookoła za zbiornikiem oraz czymś, co można do niego włożyć i/lub wyjąć. Jedna jedynie uwaga do owego rodzaju zabaw, należy uważać, aby maluch nie połknął któregoś z elementów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *