Metoda wychowawcza Marii Montessori zdobyła w ostatnich latach ogromną popularność wśród rodziców i pedagogów. Zakłada ona harmonijny rozwój osobowości dziecka, dzięki dostosowaniu do niego przestrzeni i organizowaniu zabawy oraz nauki w zgodzie z jego możliwościami i rozwojem. Dzięki temu maluch rośnie szczęśliwy, pewny siebie, nabiera samodzielności, a także szybko i z chęcią się uczy.
Otoczenie w metodzie Montessori
Przestrzeń, w której przebywa dziecko, pełni w metodzie Montessori kluczowe znaczenie. Główną ideą przy urządzaniu otoczenia dla dziecka jest respektowanie etapu rozwoju i zainteresowań malucha. Dlatego meble, dodatki, zabawki, materiały dydaktyczne powinny być łatwo dostępne, tak, by dziecko bez problemu mogło po nie sięgnąć samo bez pomocy osób dorosłych. Nauczyciel czy rodzic staje się jedynie pośrednikiem między otoczeniem i dzieckiem, które powinno samodzielnie odkrywać otaczającą go rzeczywistość.
Otoczenie zorganizowane wg zasad Montessori musi spełniać podstawowe warunki, czyli:
- pomagać dziecku w budowaniu własnej autonomii, wolności i niezależności,
- być uporządkowanie,
- być wyposażone w zabawki imitujące autentyczne przedmioty codziennego użytku (lodówki, naczynia, umywalki, kuchenki, przybory do sprzątania).
Bardzo ważną zasadą, szczególnie w placówkach typu żłobek czy przedszkole, jest to, by przedmioty były w jednym tylko egzemplarzu. Dzieci uczą się przez to cierpliwości (muszą poczekać, aż inne dziecko skończy zabawę) oraz szacunku dla innych.
Materiały Montessori
Materiały Montessori to zestaw pomocy dydaktycznych będące częścią Pedagogiki Montessori. Głównymi cechami materiałów są:
- prostota,
- precyzja wykonania,
- estetyka,
- stopniowanie trudności dopasowane do rozwoju dziecka,
- logiczna spójność ciągów tematycznych,
- konstrukcja umożliwiająca kontrolę błędów,
- ograniczenie – występowanie w jednym egzemplarzu.
Tematyczny podział materiałów Montessori
Materiały w metodzie Montessori są podzielone tematycznie z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dziecka. I tak wyróżniamy:
- Materiały ćwiczące praktyczne życie
Są to przedmioty, dzięki którym dziecko może ćwiczyć codzienne czynności, takie jak: zamykanie i otwieranie, zapinanie, przesypywanie, prasowanie, pranie, gotowanie, układanie bukietów, zamiatanie, nakrywanie do stołu itd. Dzięki tym materiałom maluch nabiera umiejętności związanych z troską o siebie, innych i otoczenie, a także z przygotowaniem miejsca pracy i utrzymywaniem czystości.