Maria Montessori jest kwalifikowana do grupy dużych reformatorów metody standardowej, jacy mają też własny bezpośredni udział w tworzeniu podstaw pedagogiki dzieci niepełnosprawnych. Teoria Montessori, wykorzystywana w pracy z dziećmi o odpowiednim rozwoju psychicznym, jednakowo doskonale sprawdza się w pracy z dziećmi opóźnionymi w rozwoju. Wartościami Techniki w tymże przypadku jest troskliwość, z jaką montessoriański nauczyciel odnosi się do dziecka, oferując mu zainteresowanie się pomocami naukowymi.
Przedszkole Montessori
Należałoby podkreślić, iż nie jedynie Maria Montessori rozwijała tę technikę. Zaczęła ją, lecz następnie jej potomek przejął rozwój, wraz z następnymi zaangażowanymi osobami. Dużo także dodały od siebie, zatem chociaż jest określona nazwiskiem Montessori, ponieważ od niego się poczęła, to mnóstwo osób przyczyniło się do owego, aby forma się rozwinęła oraz stała popularna. Nadal jest ponadto rozwijana – za czasów Montessori nie było przecież książek. W zdobywaniu niezależności oraz niezależności umożliwiają dzieciom pomoce montessoriańskie i otoczenie, w jakim są ułożone. Pomoce przechodzą od materiału określonego do bardziej absurdalnego, wzbudzają ciekawość oraz zaciekawienie dziecka, wyzwalają w nim różnorodne formy aktywności. Każdy artykuł ma zintegrowaną kontrolę błędów gwarantującą dziecku aktywne szukanie wyjść oraz czerpanie przyjemności z uzyskanego sukcesu.
Edukacja dzieci niepełnosprawnych
Głównymi warunkami powodzenia wspólnej edukacji dzieci pełno- oraz niepełnosprawnych są : indywidualizacja oraz podzielenie nauczania, dzięki czemu każde dziecko realizuje zadania odpowiadające jego możliwościom oraz zdolnościom, a wzbogacone jakości prezentacji zapewniają chociażby słabszym dzieciom dostęp do kolejnych rzeczy oraz zadań. Forma pedagogiki M. Montessori ma integracyjny charakter oraz zapewnia wykonanie rzeczonych warunków. Tutaj należy poszukiwać powodu, czemu w wielu klasach integracyjnych próbuje się działać wedle jej reguł.
Dobra oraz uważna analiza każdego dziecka zaczyna się już od pierwszych dni pobytu dziecka w środowisku przedszkolnym. Jest to pierwsza ocena dziecka we wszelkich zakresach rozwojowych, natomiast zapis jej rezultatów dokonuje się w specjalistycznych arkuszach badawczych. Pozwoli to paniom ukierunkować oraz pobudzać prace dziecka. Dzięki owej obserwacji możliwe jest ustalenie zakresów, jakie potrzebują specjalnego wsparcia. Stosowane są również atuty lecznicze materiałów Montessori, przygotowując w tenże sposób dzieciom sytuacje do przedsięwzięć zgodnie z ich rytmem rozwojowym oraz możliwościami.
Montessori natomiast autyzm
Metoda Montessori powstała w rezultacie szukania najskuteczniejszej techniki nauczania u dzieci z przeróżnego typu niepełnosprawnością intelektualną. Badania autorki nie obejmowały jednakże autyzmu, ponieważ tenże nie był jeszcze wówczas rozpoznany. Teraz integracja Montessori to jedna spośród najpopularniejszych form nauczania dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Jej skuteczność polega na indywidualnym podejściu oraz dobraniu toku nauczania do możliwości, oraz potrzeb dziecka.