Pedagogika stworzona przez Marię Montessori zyskuje coraz większą popularność zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Rosnące zaufanie do metody wychowawczej, opracowanej przez włoską lekarkę i pedagoga powoduje, że to właśnie pod szyldem jej idei jak grzyby po deszczu powstają nowe żłobki i przedszkola. Nic dziwnego, skoro podstawą działań w opracowanej przez nią koncepcji są samodzielność, naturalny rytm, a przede wszystkim szacunek do dziecka. A przecież tego poszukują rodzice, chcąc zapewnić swoim pociechom harmonijny, a zarazem bezpieczny rozwój nie tylko w domu, ale i w placówce. Bo to właśnie tam maluch spędza znaczną część dnia.
Bezpieczna przystań w rozwoju
Bezpieczeństwo. Tego każdy rodzic oczekuje, oddając swój największy skarb w ręce opiekunów zarówno w żłobku, jak i – nieco później – w przedszkolu. Bezpieczeństwo to jednak nie tylko zabawki spełniające odpowiednie normy, przystosowane dla najmłodszych sale zabaw i budynek, odpowiadający standardom, których wymaga się od tego typu placówek. To również – a może nawet przed wszystkim – pewność, że czas spędzony w żłobku i przedszkolu będzie dla dziecka okresem spokoju, wsparcia i rozwoju w zgodzie z jego potrzebami i możliwościami. Bez stresu, konkurencji i konieczności bycia najlepszym w każdym aspekcie. Taką właśnie bezpieczną przystanią są żłobki i przedszkola Montessori. To miejsca, w których na pierwszym miejscu stawia się szacunek do dziecka, jako jednostki, będącej w stanie decydować o sobie. Bez przymusu, kar i wymogów. Jest to podstawa sukcesu i źródło rosnącego zaufania, jakim rodzice obdarzyli teorie Marii Montoessori. Już od dawna bowiem zauważono, że do harmonijnego rozwoju należy dzieciom zapewnić odpowiednie warunki, a nie sztywne reguły, do których ciężko dostosować się młodym ludziom, wkraczającym dopiero w obowiązujący system edukacji.
Samodzielność na drodze ku dorosłości
Rozwijanie samodzielności to drugi z filarów, tłumaczący fenomen żłobków i przedszkoli, działających pod szyldem pedagogiki Montessori. Jednak to nie tylko uczenie dzieci samoobsługi, choć i ona odgrywa istotną rolę w tego typu placówkach. To również wsparcie malucha w różnego rodzaju spontanicznej aktywności i twórczości. Jest to podstawowa zasada, którą kierują się pedagodzy i opiekunowie. Dziecko samodzielnie wybiera czynność, na którą chce poświęcić swój czas, niezależnie czy będzie to nauka, czy też zabawa – stanowiąca również swego rodzaju edukację.
Różnorodne materiały pomocnicze, dostępne w każdej chwili dla małych rączek, zachęcają do odkrywania świata i poznawania jego sekretów. Samodzielność to nie tylko świadomy wybór, ale również i ponoszenie jego konsekwencji, o czym dzieci są uczone od samego początku. Rodzice, wybierając żłobki i przedszkola Montessori mają natomiast pewność, że ich pociechy wstępują tym samym na drogę harmonijnego rozwoju, odkrywania siebie i budowania samoświadomości, dotyczącej własnej wartości i możliwości, co jest niezwykle istotne w późniejszych latach życia.
To z pewnością nie wszystkie czynniki, które złożyły się na fenomen przedszkoli i żłobków, pracujących w oparciu o zasady pedagogiki Marii Montessori. Przykłady można mnożyć w nieskończoność. Najważniejsza jest jednak pewność, że dziecko znajduje się w bezpiecznej dla niego przestrzeni, umożliwiającej rozwój nie zgodnie z obowiązującymi aktualnie trendami, ale w zgodzie z naturą i własnymi możliwościami. I to właśnie stało się podstawą sukcesu placówek i rosnącego zaufania rodziców do teorii, powstałej ponad 100 lat temu i święcącej prawdziwe tryumfy do dnia dzisiejszego.