Pedagogika Montessori liczy sobie już ponad 100 lat, jednak nie sposób nie zauważyć, że dopiero od niedawna cieszy się tak ogromną popularnością, jak jeszcze nigdy. Pozostaje więc pytanie, skąd wziął się jej fenomen akurat w dzisiejszych czasach, gdy dzięki rozwojowi nowoczesnej technologii wychowanie dziecka powinno być o wiele prostsze?

Brak kontaktu z naturą

W XXI wieku praktycznie straciliśmy kontakt z naturą – nie tylko jej nie szanujemy, ale również bardzo rzadko przebywamy na jej łonie. Dotyczy to nie tylko osób dorosłych, ale również dzieci, które staramy się chronić przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi. Tymczasem pedagogika Montessori pokazuje nam, że bez względu na to, czy na dworze pada śnieg, czy też świeci piękne słońce, powinniśmy jak najwięcej czasu przebywać na zewnątrz wraz z dzieckiem. Co więcej, należy pokazywać mu różne miejsca, tak aby miało świadomość, jak wygląda świat i jak zmieniają się pory roku. Dziecko, obcując z naturą od najmłodszych lat, uczy się przede wszystkim szacunku do niej, a więc budujemy w ten sposób w maluchach postawę proekologiczną.

Telewizja i internet? Nie dla dzieci

Telewizja i internet otaczają nas z niemal każdej strony. Ile razy dziennie przeglądamy przeróżne witryny, często tylko dlatego, że chcemy w jakiś sposób wypełnić czas? Pedagogika Montessori pokazuje nam, że świat realny może być tak samo ciekawy, jak fikcyjny. Dlatego też w jej ramach nie znajdziemy telewizji, internetu ani nawet radio, które są nie tylko nośnikami informacji, ale przede wszystkim niepotrzebnych dzieciom, dodatkowych bodźców. Maluchy, zgodnie z założeniami Montessori, mają do dyspozycji różnego typu pomoce, które sprawiają, że nie ulegają one przebodźcowaniu. Zabawki mają stonowane kolory, a co więcej, mają za zadanie skupić dziecko na zdobyciu jednej, konkretnej umiejętności. Warto więc kierować się pedagogiką Montessori i wyłączyć telewizor oraz całkowicie zablokować dzieciom dostęp do internetu. Dotyczy to szczególnie najmłodszych dzieci, które zdaniem psychologów, nie powinny mieć dostępu do treści, publikowanych w sieci oraz udostępnianych w telewizji. Im później dziecko zacznie oglądać bajki, tym lepiej dla niego samego.

Obsadzanie ról społecznych

Pedagogika Montessori stawia na wszechstronny rozwój dzieci, które mają być przede wszystkim samodzielne i umieć odnaleźć się w konkretnych sytuacjach. Niestety, obecnie mamy ogromny problem z tak zwanym obsadzaniem ról społecznych, które należy odgrywać zgodnie z konkretnym schematem. Już sama nauka w tradycyjnej szkole uczy dzieci schematycznego poruszania się po świecie, podczas gdy maluchom potrzebna jest tak naprawdę kreatywność i możliwość swobodnego wyrażania swoich emocji. Dzięki temu mogą one wyrosnąć na pewnych siebie, samodzielnych ludzi, którzy potrafią poradzić sobie z każdym problemem. Chcąc uniknąć schematycznego wychowania, warto postawić właśnie na pedagogikę Montessori, która nakazuje dać dzieciom więcej swobody, wyzwalającej kreatywne, abstrakcyjne wręcz myślenie, które tak bardzo przydaje się w dorosłym życiu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *