Metoda wychowawcza Marii Montessori zdobywa w ostatnich latach coraz większą popularność. Co takiego szczególnego przyciąga uwagę rodziców, którzy stosują ją nie tylko w warunkach domowych, ale i posyłają dzieci do specjalnych placówek kształtujących maluchy w duchu Montessori? Warto odpowiedzieć sobie na pytania, bo być może pomoże to kolejnym opiekunom w wychowaniu dziecka na dojrzałego i samodzielnego człowieka.

 

Założenia Montessori

Pedagogika Marii Montessori opiera się na całościowym rozwoju dziecka. Nikt nie ocenia, w jakim stopniu zostały opanowane pewne umiejętności, jak to ma miejsce w tradycyjnym systemie edukacji. Natomiast tutaj na malucha patrzy się w kontekście sfery intelektualnej, emocjonalnej i duchowej. I to są główne klucze w tej metodzie wychowawczej. Rodzice, którzy posyłają swoje pociechy do placówek Montessori, muszą zaakceptować pewne zasady i założenia tej metody. Główną i podstawową jest ta, że dziecko rozwija się w swoim tempie. A najwięcej przyswaja podczas tzw. faz wrażliwych. Dlatego rolą dorosłego jest, by stworzyć mu takie otoczenie i warunki, które pozwolą podczas fazy wrażliwej przyswoić wiedzę łatwo, przyjemnie i co najważniejsze – w sposób trwały.

 

Nauka w różnych grupach wiekowych

Dzieci w placówkach Montessori uczą się w różnych grupach wiekowych: 3-6 lat, 6-9 lat oraz 9-12 lat. Co ciekawe, po ukończeniu 6 czy 9 lat nie przechodzi automatycznie do kolejnej grupy. Wychowawcy pozwalają takiemu dziecku nasycić się aktywnościami i umiejętnościami młodszej grupy, dopiero wtedy może przejść do starszej. Grupy mieszane wiekowo mają tę przewagę, że struktura jest w fazie ciągłych zmian. Cały czas ktoś odchodzi, przychodzi, co stymuluje kompetencje poznawcze i społeczne, które są budowane wciąż na nowo. Każde dziecko, które przechodzi cały cykl, uczy się, jak współpracować zarówno z młodszymi, jak i ze starszymi. Jest tym, które prosi pomoc, obserwuje i próbuje, ale także tym, kto pokazuje, radzi i pomaga. Dzięki temu dziecko sprawdza swoje umiejętności w różnych rolach, a także buduje poczucie wartości. Co ciekawe, te mające mocny charakter widzą, że nie wszyscy im się podporządkują, a te ze słabszym przekonują się, że również mogą komuś pomóc. To wiele korzyści w rozwoju psychicznym dziecka.

 

Zajęcia w placówkach Montessori

Jak wygląda dzień w placówce Montessori? Najpierw jest samodzielna praca. Każde dziecko wybiera aktywności, którymi chce się zajmować i pod okiem nauczyciela przygotowuje stanowisko pracy. Trwa to trzy godziny, dlatego dzieci od razu uczą się zarządzania czasem. Następnie następuje podsumowanie pracy w kręgu, co uczy dzieci rozmowy i współpracy. Później odbywają się zajęcia grupowe, takie jak: logopeda, gimnastyka, języki, religia, muzyka. Trzecia część zajęć to kółka i sekcje, podczas których rozwijanie są naturalne predyspozycje każdego dziecka. W międzyczasie odbywa się rekreacja na świeżym powietrzu.

Jak widać metoda wychowawcza Montessori, to całościowe podejście do dziecka w celu wydobycia jego naturalnych umiejętności i talentów. Dzięki takiemu wychowaniu dziecko nabiera kompetencji społecznych, a także zdobywa umiejętności praktyczne. To cenny wkład i inwestycja w jego przyszły rozwój. Dlatego coraz więcej rodziców decyduje się na tego typu ścieżkę edukacyjną dla swoich dzieci.

 

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *