Pedagogika Montessori zakłada, że dziecko może odkrywać własny potencjał w indywidualnym, wolnym od presji tempie. Już od pierwszych miesięcy dziecko otrzymuje szanse samodzielnego wyboru. Rozkłada się mu na przykład kilka miękkich zabawek, po które może ono sięgać. Wraz z kolejnymi miesiącami i latami życia okazji do wyboru i bycia sobą świadomie powinno być coraz więcej. Na talerzyku rozkłada się rozdrobnione warzywa, aby dziecko mogło z nich korzystać bez udziału dorosłego. W kąciku zabaw pojawiają się dwa pluszaki, a na półeczce, oczywiście w zasięgu dłoni dziecka, przygotowuje się ubranka, spośród których dziecko może wybierać, zgodnie ze swoim aktualnym nastrojem.

Samoobsługa dziecka w pedagogice Montessori, czyli o radzeniu sobie ze światem

Aby dziecko mogło kształtować swoją wewnętrzną motywację, od początku wdraża się je w odpowiedzialność za siebie i otaczający je świat. Warto przygotować w domu kącik samodzielnej zabawy dziecka, w którym umieści się również kosze na zabawki i klocki, aby po skończonej zabawie dziecko samo porządkowało swoje terytorium. Wielu rodziców doceniających pedagogikę Montessori montuje również wieszaczki na wysokości rąk dziecka, aby samodzielnie odwieszało ono ubranka. Jeśli jest taka możliwość techniczna, warto również zamontować – odpowiadające wzrostowi dziecka – sprzęty i akcesoria łazienkowe, od umywalki, aż po nakładkę na wc. Dzięki tym rozwiązaniom dziecko będzie w stanie radzić sobie bez pomocy dorosłego.

Samodzielność wyrabia wiarę w siebie u dziecka, warto dać mu szansę na sukces

Pedagogika Montessori przesiąknięta jest ideą podmiotowości dziecka. Dziecko, które sobie radzi, uczy się, że zasługuje na szacunek i niezależność w dorosłym życiu. Samodzielność, a więc umiejętności i wiedza pozwalające na niekorzystanie z pomocy dorosłego kształtują w dziecku wiarę w siebie i pozytywne przekonanie o tym, ze świat nie jest wrogi i groźny, co stanowi świetną zachętę do jego eksploracji.

Mały kucharz, czyli królestwo jedzenia z bogatą paletą smaków

Większość dzieci wychowywanych w duchu pedagogiki Montessori od początku uwielbia samodzielne przygotowywanie sobie posiłków. W kuchni warto zamontować, dostosowany do wzrostu dziecka hocker, dzięki któremu sięgać ono będzie do blatu stołowego. Niektórzy rodzice decydują się nawet na zakup specjalnych, przesuwanych schodków, które umożliwiają samodzielny dostęp do zlewu dla dorosłych. Dzieci uczą się wówczas z radością codziennych czynności kuchennych. Bardzo ważnym elementem pedagogiki Montessori jest także szacunek do spożywanych pokarmów. Dziecko przygotowujące sobie kanapki lub sałatki może samo zdecydować o swoich gustach kulinarnych, łącząc przekazane mu przez opiekunów produkty w unikalny sposób. W niektórych rodzinach dzieci samodzielnie gotują zupy-kremy, obsługują drobne sprzęty kuchenne, czerpiąc z tej okazji edukacyjnej ogromną radość. Gotowanie przecież to świetna zabawa, a przy tym szansa na samodzielność od najmłodszych lat oraz – co najcenniejsze – sposób odkrywania własnych gustów kulinarnych. Samodzielne dziecko nie tylko bezpiecznie przygotowuje swój posiłek, ale i umie oceniać jakość produktów żywnościowych, poprawność ich obróbki, a także unikalne smaki, nadające życiu radość.

 

Co Ty sądzisz na temat opisany w artykule?  Podziel się swoją radą i daj znać innym w komentarzu. 

Zobacz także nasze pozostałe artykuły:

Pedagogika Montessori

Jak zająć dziecko podczas kwarantanny 

Organizacja przestrzeni 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *